ZIELONA GÓRA: Miasto nie ma prawa budować koncernu medialnego – mówi Grzegorz Maćkowiak

Informacje News Bar News Box

– Dość wydatków na propagandę. Apeluję do pana prezydenta Kubickiego o zaprzestanie finansowania prywatnych i własnych mediów z pieniędzy publicznych – mówił polityk Prawa i Sprawiedliwości Grzegorz Maćkowiak, na konferencji prasowej.

Maćkowiak od wielu lat monitoruje działania urzędu miasta związane z wydatkami na propagandę. A te, jak wyliczył i pokazał, ciągle rosną.

– Urząd miasta wydaje już miliony złotych na działalność medialną. – ocenił Maćkowiak. – Te koszty ciągle rosną. Zaczęło się niewinnie, od budowania „księstwa”. Teraz to prawdziwe imperium, prawdziwe Bizancjum. Koszty działalności Łącznika Zielonogórskiego urosły w ciągu kilku lat aż siedem razy.

Lekka ręka prezydenta

Jak już wcześniej informowaliśmy, jedna z prywatnych telewizji, której wydawcą jest firma MOVEO, może liczyć na specjalne traktowanie prezydenckich urzędników. Otrzymała z miasta ćwierć miliona złotych, co jest kwota zawrotną na tym rynku.

Kontrowersje wzbudza też finansowanie telewizji należącej do byłego najbliższego współpracownika prezydenta.

– Mamy telewizje pana prezydenta na którą poszło w poprzednich latach po 214 tys. – podkreśla Maćkowiak. – Z kolei w ubiegłym roku było to już 252 tys. Prezydent lekka ręką wydaje pieniądze na swoich byłych współpracowników. Nie ma bowiem co ukrywać, że pan redaktor prowadzący telewizję był bliskim współpracownikiem i rzecznikiem prezydenta. Dziś od wielu osób możemy usłyszeć, że transferowanie pieniędzy do telewizji jest przedłużeniem tej działalności.

To pachnie

niegospodarnością…

Jak wskazuje Maćkowiak, w sprawie prowadzenia działalności medialnej wypowiedział się też Rzecznik Praw Obywatelskich. W specjalnym opracowaniu RPO zdecydowanie potępił praktyki polegające na prowadzeniu własnych wydawnictw samorządowych. Zdaniem RPO to zaburza rynek wolnych mediów rywalizujących na polu wydawniczym i reklamowym.

– W ten sposób niszczy się rynek medialny. Dlatego apeluje do pana prezydenta o ograniczenie do minimum działalności redakcyjnej urzędu miasta. To wszystkim wyjdzie na dobre – ocenia Maćkowiak.

To jednak nie koniec sprawy. Polityk PiS wskazywał też, że wydawanie tak potężnych kwot na utrzymywanie i opłacanie mediów może nosić znamiona niegospodarności. Chodzi o nieuzasadnione wydawanie pieniędzy na telewizję, która na znikoma oglądalność. Nie wiemy, co za kwotę 250 tys. zł zostało dokładnie wykonane i jakie są zapisy w umowie. Te elementy są kluczowe dla rzetelnej oceny wydatkowania publicznych pieniędzy.

DANIEL SAWICKI

PREZYDENCKIE MEDIA

Na początku było księstwo, później królestwo dziś mamy rozpasaną bizantyjską władzę w mieście. W 2012 r. powołano Łącznik Zielonogórski do informowania mieszkańców o planowanym połączeniu miasta z gminą. Dziś mija już 6 lat, koszty wzrosły o ponad 7 razy do zawrotnej kwoty ponad 700 tys. zł. Dodatkowo miasto wydaje ponad 250 tys. zł na TV Kubicki, które prowadzi były rzecznik prezydenta. Radio i portal internetowy kosztują kolejne dziesiątki tysięcy złotych. Razem koszty funkcjonowania konsorcjum medialnego kosztuje może nawet 2 miliony zł rocznie.

Łącznik Zielonogórski:

91690 zł – 2012 r.

404922 zł – 2013 r.

417530 zł – 2014 r.

558924 zł – 2015 r.

464139 zł – 2016 r.

703140 zł – 2017 r.

TV Kubicki

214 500 zł – 2016 r.

252 000 zł – 2017 r.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *