ZIELONA GÓRA * LUBUSKIE: Koleją pojedziemy szybciej i wygodniej

Informacje News Box News Slider

Dwa składy za ponad 41 mln zł, a do tego przygotowanie wartych blisko 170 mln zł inwestycji w infrastrukturę. W obecnym roku lubuska kolej nabierze rozpędu. Zyskają przede wszystkim pasażerowie, którzy będą podróżowali szybciej, wygodniej i bezpieczniej.

– Każdego roku duże środki przeznaczone są na  infrastrukturę drogową, ale chcemy także inwestować w rozwój pozostałych sposobów transportu – mówiła członek zarządu Alicja Makarska, która szczegóły dotyczące planów na 2018 r. przedstawiła podczas dzisiejszej (22.01) konferencji prasowej.

Nowe składy na lubuskich torach

Od kilku dniu na torach można spotkać zmodernizowany skład EN57ALd-2224, który inauguracyjny przejazd odbył na trasie Zielona Góra – Nowa Sól. To efekt działań Zarządu Województwa Lubuskiego, który dzięki umowie wynegocjowanej z Przewozami Regionalnymi, doprowadził do powiększenia się lubuskiego taboru. Wyremontowany skład spełnia najnowocześniejsze standardy. Posiada m.in. bezprzewodowy internet, podjazdy dla niepełnosprawnych, monitoring i nowe silniki, zwiększające prędkość pociągu. Pomyślano również o rodzicach i rowerzystach. Pierwsi mogą liczyć na specjalną strefę dla podróżnych z dziećmi, a drudzy na stojaki ułatwiające jazdę z jednośladem.

To nie koniec dobrych wiadomości dla mieszkańców korzystających z połączeń kolejowych. Lubuski tabor rozrośnie się jeszcze bardziej. W tym roku zostanie ogłoszony przetarg na dostawę kolejnych pociągów, które na torach pojawią się w 2019 r. Dwa trójczłonowe zespoły trakcyjne z napędem spalinowym będą obsługiwały połączenie  na linii Kostrzyn – Krzyż. Szacunkowa wartość inwestycji to 41,4 mln zł.

Dodatkowo, dzięki ugodzie ze spółką Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A., na lubuskich torach pojawią się nowe pojazdy typu „Link”. – Spółka miała dostarczyć nam 4 pojazdy z homologacją niemiecką, ale tej zabrakło. Wystąpiliśmy do firmy z roszczeniami. W efekcie toczonych rozmów udało nam się zawrzeć ugodę. Na jej mocy PESA dostarczy nam dwa dodatkowe pojazdy, które będą mogły być wykorzystane do obsługi połączeń transgranicznych. Dostarczenie zaplanowano na 2019 r. – tłumaczy Alicja Makarska.

Rozwijamy infrastrukturę kolejową

Zdecydowanie najwięcej środków potrzeba jednak na inwestycje w infrastrukturę kolejową. Mowa o blisko 170 mln zł pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020. Pieniądze zostaną przeznaczone na realizację dwóch projektów:

– modernizację linii kolejowej nr 358 Zbąszynek – Gubin na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk – II etap”. Szacunkowa wartość projektu 69,8 mln zł,

– rewitalizację linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wielkopolski. Szacunkowa wartość projektu 100 mln zł.

Za realizację zadania odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dodajmy, że swoje inwestycje realizuje również lubuski oddział przewozów regionalnych. – Rozpoczęliśmy modernizację odcinka od Rzepina do Kostrzyna. Prace prowadzone są także między Zieloną Górą a Niedoradzem w kierunku Nowej Soli. Kolejna fala remontów czeka nas na wiosnę. W efekcie podróże będą szybsze, a co za tym idzie skrócą się czasy przejazdu – mówi Krzysztof Pawlak, dyrektor lubuskiego oddziału Przewozów Regionalnych.

Dotujemy przewozy pasażerskie

Jak co roku Województwo Lubuskie dofinansuje także kolejowe przewozy pasażerskie. Lubuski oddział Przewozów Regionalnych, który odpowiada za realizację tego zadania, otrzyma na ten cel ponad 45,5 mln zł. – Stale prowadzimy prace nad optymalizacją siatki połączeń. Rozmawiamy z Przewozami Regionalnym, mieszkańcami i ekspertami. Zbieramy informację o potrzebach podróżnych. Wszystko po to, aby podróżowanie koleją było wygodniejsze – zapewnia Sławomir Kotylak, Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL.

 

(red)